4 nya trender (och 4 gamla) inom webbdesign 2017

Den tekniska och estetiska utvecklingen inom webbdesign är snabb. För den som inte håller sig uppdaterad är det lätt att missa viktiga innovationer, som senare blir en standard som kunder betraktar som självklar. Samtidigt ska man komma ihåg trender på webben inte alltid är lämpliga för alla företag. Det gäller att hoppa på de trender som gör din webbsida intressantare och mer användbar för just dina kunder.

 

virtual-reality

Vi börjar surfa med virtual reality – men surfning med mobilen är populärast

Flera plattformar för virtual reality är nu kommersiellt tillgängliga. Samtidigt är dagens konsumenter vana vid att söka information och strömma innehåll på webben. Därför förutspår man att användare kommer att vilja ha VR-funktionalitet i webbsidor. Denna teknologi passar för att visa upp detaljerade 3D-modeller av produkter, lokaler och processer. Även reklammaterial som berättar en historia om varumärket eller användarupplevelser kan göra stort intryck i VR-format. Flera företag, bland annat Google och Mozilla (som utvecklar webbläsare Firefox), har påbörjat arbetet med programmoduler som låter webbsidor visa VR-innehåll.

Människor surfar idag mer i mobiler än på någon annan plattform. Det gäller antagligen även ert företags kunder. Därför är det viktigaste att webbsidan fungerar bra på mobilskärmen. Det synsättet på webbdesign kallas ”mobile first” och innebär att man tar bort det överflödiga i sidan och presenterar den viktigaste informationen för besökaren direkt. Det centrala meddelandet eller innehållet ska dominera designen och alltid vara lättillgängligt. Till exempel kan ett företag som hyr ut utrustning eller lokaler designa webbsidan så att besökaren direkt kommer till bokningsfunktionen. Mobile first innebär också ofta att man har färre alternativ i menyer, c:a 2-4 stycken. På konventionella webbsidor har det varit vanligt med 5-9 menyalternativ.

Att optimera webbsidan för mobiler är numera också viktigt för sökmotoroptimering. Google har nämligen skrivit om algoritmen i sin sökmotor för att prioritera sidor som funkar i mobiler.

 

Galaxy S5

Den platta estetiken fortsätter dominera men får sällskap av färgglada polygoner

I den estetiska delen av webbdesign finns två parallella trender under 2017. Den första är att den minimalistiska stil med ”platta” homogena färgfält som fått stort genomslag fortsätter att implementeras av allt fler företag på deras webbplatser och appar. Det innebär att det börjar framträda en standard för hur webbplatser utformas och tolkas eller läses av användare. När användarna vant sig vid en standard på gränssnitt kommer de att förvänta sig att se den överallt, och kanske bli frustrerade över avvikelser från normen som tvingar dem att lära sig nya användarbeteenden. Nackdelen med normbildningen är att webbsidorna blir likartade och förlorar sin individuella identitet.

Samtidigt finns en mottrend mot den platta stilen: att särskilja sig mot standarden av minimalism och enkelhet med livfulla färgkompositioner. Dessa kompositioner har ofta geometriska former med icke-räta vinklar fyllda med olika nyanser eller färgövertoningar. Överlappande element, parallaxeffekter och stora färgade skuggor används också för att skapa djup och till exempel ge en förhöjd känsla av rörelse när man navigerar genom sidan. De här grafiska uttrycken med kontraster och djup sticker ut mot den minimalistiska standarden och gör det möjligt för webbsidan att etablera en egen karaktär och göra starkare intryck med varumärken och budskap.

Det blir även vanligare med mer extravagant typografi som blandar teckensnitt i olika stilar och låter stor text ta utrymme. Man kan på så vis låta typografin vara bärare för ett budskap om företaget eller produkten.

Som beställare av en webbsida bör man tänka på vilken estetik som passar det egna varumärket och tilltalar kundkretsen – den högeffektiva platta stilen eller det färgstarka och expressiva?

 

gester

Mikrointeraktioner och stora gester

Under de senare åren har webbsidor blivit så dynamiska att utvecklare kunnat finslipa mikrointeraktioner. Det innebär att man försöker få alla små detaljer i interaktionen med webbsidan att kännas bra och kommunicera nyttig information till användarna där den behövs. Till exempel vad som händer när man för muspekaren över olika objekt, eller när man klickar på dem. Det kan också innebära att man lagrar information om användarens tidigare val på sidan och utifrån det presenterar data och förslag som kan vara intressanta.

Ett mer uppseendeväckande sätt att interagera med webbsidor är rörelsestyrning. Datorns kamera filmar användarens gester och en modul i webbsidans kod analyserar och översätter dem till kommandon. Den här tekniken skulle också kunna kombineras med virtual reality på webbsidor, då en användare med VR-glasögon kan ha svårt att se sin keyboard men finna det lätt att göra gester.

 

handritat

Fånga användarens uppmärksamhet med rörligt eller originellt material

Rörliga element drar uppmärksamheten till sig mer effektivt än statiska element. Video är sedan länge populärt att använda för att förmedla en känsla eller berätta en historia. Den kan gärna fylla hela förgrunden eller bakgrunden på sidan om man vill ha maximal effekt.  Animationer används allt mer i knappar och menyer som man vill dra uppmärksamhet till (exempelvis för att de innehåller en uppmaning som ett säljerbjudande) och som illustrationer.

Men det är viktigt att inte överanvända rörlig media, så att användarens uppmärksamhet blir splittrad och sidan tar för lång tid att ladda. Prioritera att göra det viktigaste på sidan rörligt. Mobila versioner av webbsidor saknar generellt stora videos/animationer, då de tar upp för mycket utrymme.

Ytterligare en trend som är en motreaktion till den artificiella, platta stilen är illustrationer och ikonografi gjorda i ett handritat maner. Dessa mer organiska illustrationer kan kontrasteras med ren och enhetlig typografi för att sticka ut och dra uppmärksamheten uppmaningar som ”kontakta oss” eller ”boka här”.

Vad gäller både illustrationer och foton pekar trenden bort från så kallat stock-material från bilddatabanker. Folk har tröttnat på den sorts bilder man kan köpa där, då de upplevs som generiska, iscensatta och tillgjorda. Fotografier och videos ska vara autentiska, gärna med människor och miljöer som har koppling till organisationen. Visa äkta bilder som förmedlar användarupplevelsen och kvaliteten i tjänsten eller produkten. Detta betyder dock inte att den tekniska kvaliteten behöver vara dåligt, bara att man inte förställer motiven i bilderna till ett plastigt, opersonligt ideal.

 

Nu har du fått en bild av vilka trender som håller i sig från 2016 och vilka nya tekniker som ligger i horisonten under 2017. Om du funderar på hur du ska ta nästa steg med din organisations webbsida är du välkommen att kontakta oss.

By |2017-01-27T15:09:25+01:00 6 januari, 2017|Trendspaning|0 kommentarer

Lämna en kommentar